نرم افزار CRM

اگر در زمینه فروش، بازاریابی یا خدمات مشتریان مشغول به فعالیت هستید احتمالا نام نرم افزار CRM را شنیده اید.

در شرایط کنونی و بازار رقابتی حاضر، حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید برای گسترش کسب و کار به یک چالش فراگیر برای کسب و کارها تبدیل شده است. از طرفی هزینه های جذب مشتریان بالاست و تمامی کسب و کارها توان پرداخت آن را ندارند. به تجربه ثابت شده است که شرکت ها با حفظ رابطه پایدار و سازنده با مشتریان آینده روشنی خواهند داشت.

همانند هر نرم افزار دیگری پیش از شروع کار با CRM نیز ضروریست که با اصطلاحات کلیدی این برنامه به خوبی آشنا شوید. با ذکر یک مثال کارایی و ضرورت CRM را به طور ساده بیان می کنیم.

تصور کنید مدیریت یک فروشگاه لباس و پوشاک را برعهده دارید.. فروشنده شما با ورود یک مشتری به فروشگاه با خوش رویی به او خوشامد می گوید. یک فروشنده باهوش با پیگیری نگاه مشتری یا پرسش چند سوال ساده به سلیقه مشتری پی می برد و لباس های مورد پسند مشتری به او پیشنهاد دهد.
درصورت انتخاب نهایی، تخفیفی هم برروی مبلغ لباس به مشتری ارایه می دهد. در حین خرید و فروش بنا به ظرفیت مشتری صحبت هایی رد و بدل می شود. این گونه توانسته اید مشتری را جذب و مذاکره فروش را عالی پیش ببرید.

اگر تعداد مشتریان محدود باشد مدیریت فروش و ارتباط با مشتری دردسر خاصی ندارد. اما اگر روزی فرا رسد که چند صد یا چندین هزار مشتری داشته باشید چگونه اطلاعات میلیون ها مشتری را مدیریت می کنید؟ آیا ترجیحات همه ی مشتریان را به خاطر میاورید؟

پیش پا افتاده ترین کاری که هر کسی انجام می دهد برداشتن یک سررسید و یادداشت اطلاعات مشتریان در آن می باشد. اما زمانیکه بخواهید شماره تماس یک مشتری خاص را پیدا کنید باید تمام سررسید را بالا پائین کنید.
آیا فقط یک سررسید دارید یا با افزایش مشتریان به تعداد سررسید ها اضافه شده است به اطلاعات مشتری ۱۰ سال قبل دسترسی دارید یا باید زمان زیادی را برای پیدا کردن آن صرف کنید؟ شاید در نهایت به این نتیجه برسید که اطلاعات کاملا پاک شده است یا از دست رفته است؟

با یک سیستم سی آر ام یک نمای کلی از مشتریان خود در اختیار دارید و به همه چیز از جمله تاریخچه مشتریان، وضعیت سفارشات و… دسترسی دارید.

سناریوی بالا، کاملا اهمیت CRM را در کسب و کارهای امروزی نشان می دهد.
ایجاد یک پیوند قوی بین ما و مشتریان آینده کسب و کارمان را تضمین می کند. همچنین ایجاد یک پیوند محکم احتمال خرید دوباره مشتریان را افزایش می دهد.

زمانیکه مشتریان از خرید خود احساس رضایت داشته باشند به تدریج به مشتریان وفادار برند تبدیل خواهند شد. هر چقدر پیوند قوی تر باشد، مشتریان به دوستان و طرفدار شما تبدیل می شوند، بدین معنی که شما را به سایر رقبا ترجیح می دهند و همین طور به دوستان و اقوام خود معرفی می نماید و در نهایت کسب و کار شما رونق می گیرد.

CRM چیست؟

نحوه تعامل کسب و کار با مشتریان فعلی و آینده CRM نامیده می شود و پیاده سازی و اجرای آن در قالب یک برنامه، تحت عنوان نرم افزار CRM شناخته می شود. به مرور زمان ویژگی ها و ماژول های کاربردی دیگری در کنار قابلیت های اصلی CRM در اختیار سازمان ها قرار گرفت، ابزارهایی از قبیل گزارش گیری، صدور فاکتور و پیش فاکتور و…

نرم افزارCRM چیست؟

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ابزاری است که برای مدیریت بهتر تعاملات یک کسب و کار با مشتریان، تامین کنندگان و نمایندگان استفاده می شود.

ترکیب فرآیندهای کسب و کار با استراتژی های فروش، وفاداری مشتریان را برایمان به ارمغان می آورد و حفظ مشتریان در طولانی مدت  سود را افزایش می دهد.

CRM های مدرن ویژگی های بیشتری از قبیل خودکارسازی فعالیت های فروش، پیش بینی فرصت های آینده و مدیریت خط لوله را ارایه می دهند.

مزایای نرم افزار CRM

مزیت اصلی نرم افزار CRM مدیریت تعاملات مشتریان قبلی، فعلی و آتی سازمان است.

با جمع آوری اطلاعات مشتریان از برنامه های مختلف (ایمیل، اکسل و…) در یک جا دسترسی سریع و حداکثر بهره وری را از داده های مشتریان داشته باشید.

هدف از نرم افزار CRM

هدف از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان ادغام و خودکارسازی فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری است.
نرم افزار CRM یک برنامه کاربردی ست که تمام بخش های یک کسب و کار بازاریابی، فروش و پشتیبانی را شامل می شود برای یک مشتری همگی تنها در یک داشبورد.

داشبورد مشتریان تمام اطلاعات مشتری را شامل می شود. هر تماسی که با مشتری داشته ایم، ایمیل های ارسال شده و … در پرونده مشتری ثبت می شود.

مزایای نرم افزار CRM برای بازاریابی و فروش

با استفاده از گزارش های تحلیلی و کاربردی برنامه ریزی و بودجه بندی کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی را به راحتی انجام دهید.

از طرفی با یک بررسی ساده متوجه بازدهی و سوددهی کانال های بازاریابی خواهید شد.

با قابلیت نمایش برنامه CRM در تمام دستگاه ها (دسکتاپ، تبلت و موبایل) به سادگی به اطلاعات مشتریان از قبیل آدرس و شماره های تماس دسترسی خواهید داشت.

مزایای نرم افزار CRM برای خدمات پس از فروش

کارشناس پشتیبانی با کمک نرم افزار CRM در یک دید کلی، فعالیت های قبلی مشتری از جمله تیکت، ایمیل و تماس های قبلی را مشاهده خواهد کرد.

بهبود کیفیت خدمات مشری، ایجاد رابطه قوی و پایدار با مشتری و افزایش رضایت مشتری را در پی خواهد داشت.